Skip links

2025/2122 – 2026 Yılında Defter Tasdikleri ve eDefter Uygulamaları

Bunu Yazıyı Paylaş
Sirküler: 2025-SR-2122
Konu : 2026 Yılında Defter Tasdikleri ve eDefter Uygulamaları

Türkiye’de yasal defterler Vergi Usul Kanunu (VUK) ve Türk Ticaret Kanunu (TTK)’na göre tutulur. 13 Aralık 2011’de yayımlanan 1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliği elektronik ortamda yevmiye ve büyük defterin (defteri kebir) tutulmasına izin vermektedir ve bu tebliğ kapsamında defterlerini edefter olarak tutan işletmelerin bu defterler için noter tasdiki yapılmaz. 14 Şubat 2025’te yayımlanan İşletmenin Muhasebesi İle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ (ETDS Tebliği), pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı/müzakere defterlerinin de elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin kuralları belirledi.

20 Eylül 2025’te yapılan değişiklikle yönetim kurulu karar defterinin elektronik ortamda tutulma zorunluluğu kaldırılmıştır; pay defteri ve genel kurul defterinin elektronik ortamda tutulması ise yeni kurulan ve belirli sektörlerdeki şirketler için zorunlu hale getirilmiştir.

1 Sıra No.lu Elektronik Defter Tebliği’ne göre edefter (yevmiye defteri ve defteri kebir) kullanımı, bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, efatura uygulamasına dahil olanlar ve bağımsız denetime tabi sermaye şirketleri için zorunludur. 2026 yılı itibarıyla bilanço esasına göre defter tutan tüm işletmelerin yevmiye defteri ve defteri kebiri edefter formatında tutması gerekiyor. 2025 ve 2026 yılları için envanter defterinin edefter şeklinde tutulması zorunlu değildir; mükellefler 1 Ocak 2026’dan itibaren isteğe bağlı olarak envanter defterini edefter olarak tutabilirler.

Elektronik Ticari Defter Sistemi (ETDS) ticaret şirketlerinin pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı/müzakere defterinin elektronik ortamda oluşturulmasına ve saklanmasına imkân veren sistemdir. Tebliğin yürürlük tarihi 1 Temmuz 2025’tir ve kapsamdaki defterlerin elektronik ortamda tutulmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.

2025 değişiklikleri sonrası ETDS yükümlülüğü iki gruba ayrılmıştır:

1. Bakanlık iznine tabi büyük sermaye şirketleri (bankalar, finansal kiralama ve faktoringşirketleri, sigorta şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, sermaye piyasası kanununa tabi şirketler ve benzeri) – bu şirketler 1 Temmuz 2025’ten itibaren pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı/müzakere defterini elektronik ortamda tutmak zorundadır.

 

 

 

 

2. 01.01.2026’dan sonra kurulan ticaret şirketleri (anonim, limited, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler ve kooperatifler) – bu şirketler pay defteri ve genel kurul toplantı/müzakere defterini ETDS üzerinde tutmak zorundadır. 20 Eylül 2025’te yapılan değişiklikle yönetim kurulu karar defterinin elektronik ortamda tutulması zorunluluğu kaldırılmış; yeni kurulan şirketler için pay defteri ve genel kurul defteri zorunlu bırakılmıştır.

İhtiyari olanlar;

1. 31.12.2025’e kadar tescil edilen ve bakanlık iznine tabi olmayan küçük veya orta ölçekli anonim ve limited şirketler ETDS’ye ihtiyari olarak geçebilir. Bu şirketler pay defteri ve genel kurul defterlerini isterlerse elektronik ortamda tutabilir, istemezlerse mevcut kağıtdefter düzenine devam edebilirler.

 

2. Yönetim kurulu karar defteri 20.09.2025 tarihli değişiklikle ihtiyari hale geldi. ETDS’yegeçen bir şirket daha sonra yönetim kurulu karar defterini tekrar kağıt ortamda tutmak isterse, 01.01.2026’ya kadar bakanlığa başvurarak elektronik defteri kapatabilir.

 

3. ETDS’ye geçen şirketler fiziki defterlerine geri dönemezler; defterlerini tamamen elektronik ortamda tutmak zorundadırlar.

 

4. Fiziki defterlerden ETDS’ye geçerken, mevcut kağıt defterlerin kapanış tasdiki notere yaptırılmalıdır

2026’da Tasdik (noter onayı) gerektiren defterler;

Defter

Kimler için

Tasdik durumu

Açıklama

Envanter defteri

Bilanço esasına göre defter tutan tüm mükellefler

Noter tasdiki (açılış ve kapanış)

2026’da envanter defteri edefter olarak isteğe bağlıdır; edeftere geçmeyenler kağıtdefteri Aralık ayı sonuna kadar tasdik ettirmelidir.

Damga vergisi defteri

Damga vergisi mükellefiyetine sahip anonim, limited vb.

Noter tasdiki

Elektronik defter uygulaması bulunmadığından kağıtortamda tutulur.

Genel kurul toplantı ve müzakere defteri

Anonim ve limitedşirketler

2025’e kadar; 01.01.2026’dan sonra yeni kurulan şirketlerde ETDS’de zorunlu; mevcut şirketler için noter tasdikli kağıtveya ETDS tercihi

Yeni kurulan şirketlerde ETDS üzerinden tutulur.

Pay defteri

Anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limitedşirketler; kooperatifler

2025’e kadar; 01.01.2026’dan sonra yeni kurulan şirketlerde ETDS’de zorunlu; mevcut şirketler için noter tasdikli kağıtveya ETDS tercihi

Hamiline yazılı pay senedi sahipleri pay defterine kaydedilmez.

Yönetim kurulu/müdürler kurulu karar defteri

Anonim ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin yönetim kurulu; limited şirketlerin müdürler kurulu

2025’te ETDS’dezorunlu olanlar 20.09.2025 değişikliğiyle ihtiyari; eğer fiziki tutulacaksa noter tasdiki gerekir

Yönetim kurulu karar defterini ETDS’detutanlar 01.01.2026’ya kadar fiziki deftere dönme talebinde bulunabilir.

DefterBeyan Sistemi defterleri (işletme, serbest meslek, çiftçi işletme defteri)

Gelir vergisi mükellefleri, serbest meslek erbabı, gerçek usulde vergilendirilen çiftçiler

Noter tasdiki gerekmiyor

Defterler DefterBeyan Sistemi üzerinden tutulur; kağıt defterin hukuki geçerliliği yoktur.

İmalat, kombine imalat, bitim işleri, yabancı nakliyat kurumları hasılat defteri, ambar defteri vb.

İhtiyaç halinde; sektör bazlı defterler

Noter tasdiki

Elektronik defter uygulaması bulunmadığından kağıtortamda tasdik edilir.

*Edefter ve DefterBeyan Sisteminde açılış/kapanış tasdikleri berat dosyaları ile yapıldığı için notere gidilmez. Fiziksel defterler için VUK 221 ve TTK 64 gereği tasdik zamanları şöyledir:

 Kullanılacağı yıldan önce Aralık ayı sonuna kadar (özel hesap dönemi olanlar, hesap döneminden önceki ayın sonuna kadar) tasdik yapılmalıdır.
 Yeniden işe başlayanlar, sınıf değiştirenler veya yeni mükellefiyete girenler defterlerini kullanmaya başlamadan önce tasdik ettirmelidir.
 Defter dolduğunda ara tasdik için yeni defterler kullanılmaya başlamadan önce tasdik ettirilmelidir; kayıtların on günden fazla geciktirilmesi kabul edilmez.

Ara tasdik yapılabilecek defterler envanter defteri, yönetim kurulu karar defteri ve kullanılmakta ise damga vergisi defteridir. Kapanış onayı zorunlu olan defterler arasında edefter tutmayanlar için anonim şirket yönetim kurulu karar defteri bulunur; yevmiye ve defteri kebir için kapanış onayı edefter sisteminde yapıldığından noter onayı aranmaz.

Bilgi edinilmesi rica olunur.
Saygılarımızla; 
VERGİ DENETİM DANIŞMANLIK VE YMM A.Ş.

Vergi Denetim Danışmanlık ve Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş., yerli ve yabancı şirketlere, uluslararası standartlar çerçevesinde denetim ve danışmanlık hizmeti sunmaktadır.

İletişim

Bize Yazın

info@vdd.com.tr

Adresimiz

Kore Şehitleri Caddesi Yüzbaşı Kaya Aldoğan Sokak No:3 D:7-8 34398 Zincirlikuyu / İstanbul / Türkiye

Pazartesi - Cuma: 08:00 - 18:00

+90 212 272 27 77

Copyright ©2023 Vergi Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.

This website uses cookies to improve your web experience.