Skip links

2025/2124 – Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarına Eklenen Karşıt İnceleme Tutanaklarının Elektronik Ortamda Düzenlenmesi ve Gönderilmesi

Bunu Yazıyı Paylaş
Sirküler: 2025-SR-2124
Konu : Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarına Eklenen Karşıt İnceleme Tutanaklarının Elektronik Ortamda Düzenlenmesi ve Gönderilmesi

Yeminli mali müşavirler tarafından, 3568 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenen ve Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda gönderilen yeminli mali müşavirlik tasdik raporlarına eklenen karşıt inceleme tutanaklarının da elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.

Düzenlemenin amacı, yeminli mali müşavirlerce düzenlenen karşıt inceleme tutanaklarının bilgi işlem teknolojilerinden yararlanılarak kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde Gelir İdaresi Başkanlığına intikalinin sağlanmasıdır. Bu kapsamda, Dijital Vergi Dairesi üzerinden tasdik raporu gönderen yeminli mali müşavirlerin, söz konusu raporlara eklenen karşıt inceleme tutanaklarını da aynı sistem üzerinden elektronik ortamda göndermeleri öngörülmektedir.

Karşıt inceleme; tasdike konu işlemin gerçek mahiyetinin ortaya çıkarılmasını sağlamak amacıyla, tasdiki yapılan mükellefe mal veya hizmet satan mükellefler ile işlemin özelliğine göre daha alt kademedeki mükellefler nezdinde yeminli mali müşavirler tarafından yapılan incelemeyi ifade etmektedir. Karşıt inceleme tutanakları, Dijital Vergi Dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda düzenlenmekte, onaylanmakta ve ilgili vergi dairesine elektronik ortamda gönderilmektedir. Sistem üzerinden düzenlenip yeminli mali müşavir tarafından onaylanan karşıt inceleme tutanakları, imzalanmış ve mühürlenmiş belge hükmündedir.

Yeminli mali müşavirler tarafından mükellefler nezdinde karşıt inceleme yapılmasına yönelik olarak sistem üzerinden elektronik ortamda oluşturulan ve gönderilen tutanaklara verilen cevaplar, cevabı veren mükellef veya yetkili temsilcileri tarafından imzalanmış belge olarak kabul edilmektedir. Mükellef tarafından alt kullanıcı yetkisi verilmesi halinde, mükellefle aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirler karşıt inceleme tutanaklarında görüntüleme ve düzenleme yapabilmekte olup, tutanakların onaylanması yetkisi yalnızca mükellef veya kanuni temsilcilerine aittir. Serbest muhasebeci ve serbest muhasebeci mali müşavirlerin bu kapsamda mükelleflere verdikleri hizmetler karşılığında alacakları ücretler, Asgari Ücret Tarifesi çerçevesinde belirlenecektir.

Nezdinde karşıt inceleme yapılan mükellefler, yeminli mali müşavirlerin karşıt incelemeye ilişkin taleplerini, talep yazısının kendilerine tebliğinden itibaren otuz gün içerisinde yerine getirmek zorundadır. Defter ve belgelerin ibrazına ilişkin usul ve esaslar bakımından, 3568 sayılı Kanuna ilişkin Genel Tebliğ (Sıra No:27) hükümleri uygulanacaktır.

Karşıt inceleme tutanaklarının zorunlu olarak yalnızca elektronik ortamda gönderileceği tarihten itibaren, kâğıt ortamında düzenlenen karşıt inceleme tutanaklarının vergi dairelerine ibraz edilmesi mümkün olmayacak; ibraz edilmiş olsa dahi hukuki geçerliliği bulunmadığından vergi daireleri tarafından dikkate alınmayacaktır. Karşıt inceleme yazısına süresinde cevap vermeyen veya eksik ya da gerçeğe aykırı bilgi veren mükellefler hakkında, Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi uyarınca işlem yapılacaktır.

Bu Tebliğ kapsamında elektronik ortamda oluşturulacak, onaylanacak ve gönderilecek karşıt inceleme tutanaklarının formatı, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından Dijital Vergi Dairesi internet adresi üzerinden yayımlanacaktır. Başkanlık tarafından gerekli görülmesi halinde, yayımlanacak teknik kılavuzlar ve tutanak formatlarında değişiklik yapılabilecektir. Karşıt inceleme tutanaklarının Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda oluşturulmasına, onaylanmasına ve gönderilmesine 1/1/2026 tarihinden itibaren ihtiyari olarak başlanacak olup, 1/7/2026 tarihinden itibaren söz konusu tutanakların yalnızca elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu hale gelecektir.

Bu Tebliğde, Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesi Hakkında Genel Tebliğ (Sıra No:1) ile teknik kılavuzlarda düzenleme bulunmayan hallerde, 3568 sayılı Kanun kapsamında yayımlanan ilgili Genel Tebliğ hükümleri geçerli olacaktır. Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiş olup, hükümleri Hazine ve Maliye Bakanı tarafından yürütülecektir.

Bilgi edinilmesi rica olunur.
Saygılarımızla; 
VERGİ DENETİM DANIŞMANLIK VE YMM A.Ş.

Vergi Denetim Danışmanlık ve Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş., yerli ve yabancı şirketlere, uluslararası standartlar çerçevesinde denetim ve danışmanlık hizmeti sunmaktadır.

İletişim

Bize Yazın

info@vdd.com.tr

Adresimiz

Kore Şehitleri Caddesi Yüzbaşı Kaya Aldoğan Sokak No:3 D:7-8 34398 Zincirlikuyu / İstanbul / Türkiye

Pazartesi - Cuma: 08:00 - 18:00

+90 212 272 27 77

Copyright ©2023 Vergi Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.

This website uses cookies to improve your web experience.